Arabesques

Jan Sandström har gett den kurdiska kärlekssången Fatima en varsamt musikalisk dräkt. Musiken är komponerad av Ibrahim Xayat med text av Ahmed Hardi. Jan Sandström berättar: “Vad leder en konstnär till de tavlor han ska måla, eller en kompositör till de stycken han ska skriva? Oförutsedda händelser, en inre längtan, eller kanske båda.” Återkommande för mycket av Sandströms körmusik är dock idén om att föra vidare tidigare sjungna sånger och texter om tro, hopp och kärlek; Den irländske pojken Shaun McLaughlins "Across the Bridge of Hope", prästen Johan Märaks jojk om frälsningen förd med vinden – eller som nu den gamla kurdiska kärlekssången till Fatima.

Det sägs att Lilith var Adams första hustru, men hon var precis som Adam självständigt formad ur lera av Gud och välsignad med den fria viljan. Så när hon vägrade lyda Adams order ersattes hon av Eva som formades av Adams revben och inte fick en fri vilja. Mats Larsson Gothe har i "Lilits återkomst" försökt att skapa sin egen musik i ett starkt förhållande till den arabiska. Förutom det arabiska slagverksinstrumentet Riq och ett användande av arabiska skalor (maqam), så utgår han från ett svenskt körideal. Kompositionen blir således en egen musikalisk värld som inte eftersträvar att imitera arabisk musik, utan den tolkar texten utifrån intrycken av en arabisk ljudvärld, allt filtrerat genom en svensk tonsättares hjärna och penna.

Lasse Thoresens "Mon Dieu" (Min Gud) är baserad på Bhá’íreligionens heliga skrifter. Han har i denna komposition skapat en glimt in i det eviga och osynliga rike som är gömt i människohjärtat. Detta gestaltas här som en kontinuerlig obruten ström av musik.
"Madrigal" för fyra sångstämmor med instrument skrev André Jolivet 1962. Texten av Max Jacob beskriver människans eviga längtan att bli älskad, av Gud och av livet. I den första satsen frågar sig den mumlande kören varför kärleken alltid innehåller mörker. I nästa sats klagar Guds moder bittert över sin sons offer men satsen slutar i stilla insikt i offrets nödvändighet. Sista satsen blir en kraftfull lovsång till den pärlemorskimrande gryningen och till den gud som bara talar i morgonrodnaden. André Jolivet hade sitt musikaliska ideal i ”musikens magiska ursprung” i de primitiva folkens tusenåriga tradition. Rytmen är en viktig komponent i hans skapande vilket inte minst märks i detta styckes sista sats. Där frigörs en total, utåtriktad energi efter mer inåtvända lågmälda satser.

"Le Cantique des Cantiques" (1952) av Daniel Lesure innefattar den åtta kapitel långa samlingen av sexuellt laddad kärlekslyrik som finns bland bibelns böcker. Ibland har man sett det som anstötligt att de här sångerna – en gång i forntiden sjungna i tavernor och vid bröllop – ingår i Den Heliga Skrift. Allvarsamma rabbiner och teologer har försökt lösa problemet genom att säga att det inte handlar om jordisk erotik utan om gudskärleken; att det är fråga om bildspråk, poetiska metaforer. Det hjälper inte. Bilderna som orden manar fram hos läsare och åhörare är ljuvligt jordiska.

INNEHÅLL:
Fatima
Jan Sandström  
Liliths återkomst: No. 1, Jag är Lilith, de två nätternas gudinna
Mats Larsson Gothe  
Liliths återkomst: No. 2, Jag är Lilith, den förföriska lejoninnan
Mats Larsson Gothe  
Liliths återkomst: No. 3, Jag märker era kroppar
Mats Larsson Gothe  
Liliths återkomst: No. 4, Jag är vetefältens längtan
Mats Larsson Gothe  
Liliths återkomst: No. 5, Jag är de utbredda synderna
Mats Larsson Gothe  
Mon Dieu, mon adoré, Op. 27 No. 3
Lasse Thoresen  
Madrigal: No. 1, Amour, ô mer
André Jolivet  
Madrigal: No. 2, Mére de Dieu
André Jolivet  
Madrigal: No. 3, L'aurore
André Jolivet  
Le Cantique des cantiques: No. 1, Dialogue
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Le Cantique des cantiques: No. 2, La voix du Bien-aimé
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Le Cantique des cantiques: No. 3, Le songe
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Le Cantique des cantiques: No. 4, Le roi Salomon
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Le Cantique des cantiques: No. 5, Le jardin clos
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Le Cantique des cantiques: No. 6, La Sulamite
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Le Cantique des cantiques: No. 7 Epithalame
Jean-Yves Daniel-Lesur  
Klicka här för att lyssna på skivan

Beställ denna CD genom att skicka ett mail med namnet på cd:n samt ditt namn och adress till:  fonogram@vokalensemblen.se


Årets körfavorit. […] En mycket betydelsefull och outtröttlig körförnyare, det är Erik Westberg, som tillsammans med sin Erik Westbergs Vokalensemble har givit ut en cd som heter Arabesques […]. På den här cd:n så gör de några verk som borde vara på alla bättre körers repertoar, som Lasse Thoresens "Mon Dieu, mon adoré" […].
CD-revyn P2

Here is magnificently balanced singing from one of Sweden´s most accomplished chamber ensembles (sixteen voices) named for its founder and director, a worthy successor to his teacher, Eric Ericson. By the sound of it, Westberg´s chosen venue for the recording, the Studio Acusticum in the northerly city of Piteå, is an ideal setting for a performance captured at close hand. All of this, and the conductor´s precis direction, means that we are hearing (largely) unfamiliar repertoire performed to perfection. So only your personal taste will decide what you find appealing.

The CD arose from a program Westberg put together in 2011 that rather archly is described as “music with the perfume of France and the scent of Arabia” – hence the title Arabesques. Appropriately; the two major works are by Swede employing Arabic musical instruments and scales – Mats Larsson Goethe (b. 1965) – to tell the story of Lilith, and a Frenchman – Jean- Yves Daniel Lesur (1908-2002) inspired by the erotic poetry of The Song of Songs, These major cycles are complemented by the Norwegian Lasse Thoresen’s "Mon Dieu, Mon adore" and André Jolive´s "Madrigal", in three movements. The latter was closely associated with Daniel Lesure in "La jeune France", a group of composers particularly drawn to mysticism, a quality that is evident in abundance on this disc. However, the program opens with the most arresting of all the selections, a piece clearly conjuring an Arabic spirit, Fatima, by Jan Sandström.

Accompanying much of this repertoire are the players of NEO, based in Pitea's county of Norrbotten; as their names suggests, they specialize in new music, and include in their ranks some of the country´s finest instrumentalists. They make deal partners in this recording. However, they are absent for the unaccompanied "Cantique de Cantiques", by Daniel Lesure, a work already recorded by several fine groups, including that by another Swedish ensemble, the Mikaeli Chamber Choir (conducted by Anders Eby), but Westberg´s is worthy to stand comparison with the other version available."
Choir & Organ

Omdöme; Världsklass. Västerlandets musik har i alla tider hämtat inspiration utifrån, inte sällan från araberna. På den här skivan kan vi höra fem körverk (17 satser) skivan mellan 1952–2011, av franska och nordiska tonsättare, där arabiska skalor eller texter använts. […] Den fenomenala Erik Westbergs Vokalensemble sjunger helt suveränt.
Hifi & Musik

Som vanligt när det gäller Erik Westbergs Vokalensemble finns det inte mycket att anmärka på, precisionen är otrolig, körklangen välansad utan att bli ointressant, vilket i sig är en konst. Men det ska sägas: det här är musik som kräver mycket av sin lyssnare. Den som antar utmaningen blir rikligt belönad.
Norran