Recension i Sydsvenskan

Erik Westbergs Vokal­ensemble fortsätter sin framgångsrika serie av inspelningar gjorda i Studio Acusticum i Piteå och presenterar åter ett nytt album med mycket genomtänkt repertoar­innehåll. I centrum står nyskriven musik från olika delar av världen för kör och orgel.



Recension i Norran

Wilhelm Peterson-Berger: Sånger för blandad kör a cappella (Komplett). Tätt sammanflätade stämmor, minutiöst välbalanserade klanger och varma färgtoner får sångerna att blomma ut, bli så där oemotståndligt nationalromantiskt somriga.



Recension i Norran

Pater Caelestis – Terra Mater – Vox Humana. En orgie i välljud.
[…] Men framförallt finns här mycket av allt det som gjort Erik Westbergs Vokalensemble till
en av Sveriges förnämsta körer; konformiteten och samstämmigheten i klangen, den perfekta intonationen, elegansen, finessen och gracen, och förmågan att bland fulländning med en levande och vital körklang. Lägg därtill ett ljud i världsklass. […]



Recension i Musiktidskriften OPUS

Pater Caelestis – Terra Mater – Vox Humana.
Om man är det minsta intresserad av körmusik är den här skivan ett måste i samlingen.



Recension i Sydsvenskan

Originals
Erik Westberg förnyar körrepertoaren med bistånd från Arvo Pärt. Erik Westberg och hans vokalensemble har i flera år arbetat aktivt med att utveckla och förnya körrepertoaren. Nyskriven musik har varit närvarande på deras tidigare produktioner, men nu är musik skriven direkt för dem det genomgående temat på deras nya skiva ”Originals”. Större delen av repertoaren är av svenska tonsättare, men här finns också ett par verk av en internationell storhet som Arvo Pärt.
Musiken är genomgående mycket hörvärd och framförandena håller den höga standard som
man sedan länge förknippar med Westbergs vokalensemble. Särskilt sticker B Tommy Anderssons dramatiska Blake-tonsättning ”The Tyger” och Anders Nilssons klangrika ”Lux Aeterna” ut. I båda fallen berikas körklangen av Mattias Wagers virtuosa orgelspel och i Nilssons verk även solosaxofon, som på ett originellt sätt bildar en klanglig länk mellan rösterna och orgeln.



Recension i Musiktidskriften OPUS

Originals
Anders Nilssons ”Lux Aeterna”, med stratosfärisk, Jan Garbarek påminnande sopransaxofon, får avsluta denna mycket välgjorda skiva.



Recension i Sydsvenskan

Originals
Musiken är genomgående mycket hörvärd och framförandena håller den höga standard som man sedan länge förknippar med Westbergs vokalensemble



Recension i Hifi & Musik

Arabesques
Omdöme; Världsklass. Västerlandets musik har i alla tider hämtat inspiration utifrån, inte sällan från araberna. På den här skivan kan vi höra fem körverk (17 satser) skivan mellan 1952–2011, av franska och nordiska tonsättare, där arabiska skalor eller texter använts. […] Den fenomenala Erik Westbergs Vokalensemble sjunger helt suveränt.



Recension i Norran

Arabesques
Som vanligt när det gäller Erik Westbergs Vokalensemble finns det inte mycket att anmärka på, precisionen är otrolig körklangen välansad utan att bli ointressant, vilket i sig är en konst. Men det ska sägas: det här är musik som kräver mycket av sin lyssnare. Den som antar utmaningen blir rikligt belönad.



Recension i CD-revyn P2

Arabesques
Årets körfavorit. […] En mycket betydelsefull och outtröttlig körförnyare, det är Erik Westberg, som tillsammans med sin Erik Westbergs Vokalensemble har givit ut en cd som heter Arabesques […]. På den här cd:n så gör de några verk som borde vara på alla bättre körers repertoar, som Lasse Thoresens Mon Dieu, mon adoré […].



Recension i Opus 1

Dreamlike
Erik Westberg har skaffat ett rykte om sig som körförnyare. Med en sekulärt sakral klangbildning i Eric Ericsson-skolan rör sig hans vokalensemble också med lätthet mellan det jordiska och det himmelska; nu också mellan dröm och vakenhet. Det musikaliska sökandet på Dreamlike är inte lika äventyrligt som fjolårets fransk-arabiskt-inspirerade album Arabesques, men tar istället avstamp i balansen mellan oskulden och erfarenheten – närmare bestämt William Blakes dikt The Tyger i 2000-talstonsättning av Emil Råberg. Tidsspannet sträcker sig tillbaka till 1800-talet med en tematik som fångar in såväl aftonsånger som soluppgångar. Från Sibelius-eleven Toivo Kuulas nationalromantik till Camille Saint-Saëns nattliga lugn i Calmes de nuits, där Monteverdi, enligt det gedigna skivhäftet, endast behöver ”en lätt hjärtmassage för att återuppstå”. Det drömska, dämpade flödet går igen i Helge Kjekshus pianoackompanjemang.



Recension i Norrbottens-Kuriren

Dreamlike
Det ska sägas på enda gång att detta är ett förnämligt album, lika smakfullt förpackat som det är utsökt i sitt vokala och instrumentala raffinemang. […]. Allt sammantaget, ännu ett prima exemplar norrbottniskt producerad, spetskompetent tonkonst som förtjänar att spridas långt utanför landets gränser!



Recension i Sydsvenskan

Dreamlike
Med ”Dreamlike” följer Erik Westberg och hans Piteåbaserade vokalensemble upp förra årets framgångsrika skiva ”Arabesques”. Liksom på den ryms också här under en intresseväckande rubrik, musik från olika länder och epoker som tillsammans bildar ett väl genomtänkt program. Kända namn som Brahms och Reger ställs vid sidan om mindre kända tonsättare som Toivo Kuula och Henk Badings. Det nyaste verket är Emil Råbergs ”The Tyger”. Det är klangligt raffinerad musik som fångar komplexiteten i William Blakes kända text. En annan höjdpunkt är den svenske romantikern Adolf Fredrik Lindblads originella körcykel Drömmarne som här får ett klart och dynamiskt framförande.

Som helhet – ny svensk körkultur av bästa kvalitet.



Recension i Norrbottens-Kuriren

Across the Bridge of Hope
[…] Sången inleder den nya Cd:n, som Erik Westbergs Vokalensemble nu kommit ut med och i vilken den bevisar sin höga nivå. Kören har satt ribban högt motsvarar också de höga ambitionerna och förväntningarna. Med hjälp av det goda röstmaterialet har Erik Westberg skapat ett instrument som i intonation, homogenitet, böjlighet, dynamik och gestaltningsförmåga ligger på absolut högsta toppnivå. Norrbotten är att gratulera till denna utsökta ensemble.



Recension i Göteborgsposten

A Star is Shining
Julmusik. Nya julskivor anländer i vanlig ordning, de flesta med sliten repertoar i mer eller mindre sliskiga arrangemang och någon poppig sångstjärna i centrum för intresset. Här är ett lysande undantag från den sortens tröttsam grannlåt. Sjutton spår, några få med julsånger i kristlig framtoning, som alla känner igen och gärna vill höra igen, de flesta här i nya sättningar. Men merparten av styckena hör man sällan. De känns nya och fräscha. Allt är så fint och känsligt musikaliskt framfört och upptagningen i bästa Opus3-klass så den här Cd:n utser vi tveklöst till årets skiva – alla kategorier!



Recension i Tidningen HIFI & Musik

A Star is Shining
En av de absolut bästa kanalinspelningarna jag någonsin träffat på. Julen är räddad!

Erik Westberg has polished his ensemble to a level which fulfills in good measure the standards established long ago by Eric Ericson on how a choir should sound. The choir's superb diction and the complete tonal homogeneity create, together with Westberg's completely sober and unsweetened interpretations, a new standard within our Christmas music treasures. The recording which has an almost physical presence is without any doubt one of the best multichannel recordings I have ever heard.



Recension i Norrbottens-Kuriren

A Star is Shining
[…] Det är julnattens mysterium, som är utgångspunkten – stillheten är impregnerad av den sortens glädje som gränsar till det behärskade jublet. Vokalensemblen under Erik Westbergs ledarskap förmår också till fullo att ge uttryck också till den fullo ge uttryck åt denna återhållna känslosamhet – det är kort sagt körsång på högsta nivå, det mesta a cappella.



Recension i Choir & Organ

Amor Vita Mors
Swedish conductor Erik Westberg has picked up the baton from choral guru Eric Ericson, steering his vocal ensemble through a programme of Scandinavian and German music. This CD stood out for its ‘simply great singing with that lovely, intimate air of being overheard rather than aggressively projected towards an audience.