Pater cælestis – Terra mater – Vox humana

Himmelsk musik, musik för vår jord, vår natur – en unik antologi med körmusik.
I samarbete med Erik Westbergs Vokalensemble gav Studio Acusticum Records under oktober 2010 ut ett album med tre CD-skivor. Då presenterades, för första gången någonsin, inspelningar med beställningsverk av Jan Carlstedt – "Gränsmark", Markus Fjellström – "Doloroso", Jan Sandström – "Vid en ö", samt Sven-David Sandström – "To See a World". En rad internationellt verksamma tonsättare som Arvo Pärt, Morten Lauridsen och Veljo Tormis är också med i denna körantologi. Inspelningarna har i huvudsak gjorts i Studio Acusticum, en lokal med akustik i världsklass. CD-boxen har fått lysande recensioner i svensk och internationell musikpress.

INNEHÅLL:
Hymne à Saint Martin
Vaclovas Augustinas  
4 Songs of Love: I. Let Him Kiss Me
Sven-David Sandström  
4 Songs of Love: II. Until the Daybreak
Sven-David Sandström  
4 Songs of Love: III. Awake, O North Wind
Sven-David Sandström  
4 Songs of Love: IV. His Left Hand
Sven-David Sandström  
Tota pulchra es
Ola Gjeilo  
Dopo la vittoria
Arvo Pärt  
Lux Aeterna: I. Introitus
Morten Lauridsen  
Lux Aeterna: II. In Te, Domine, Speravi
Morten Lauridsen  
Lux Aeterna: III. O Nata Lux
Morten Lauridsen  
Lux Aeterna: IV. Veni, Sancte Spiritus
Morten Lauridsen  
Lux Aeterna: V. Agnus Dei
Morten Lauridsen  
After Virtue
James MacMillan  
Doloroso
Marcus Fjellström  
Fancies: I. Sylvia
Sven-Eric Johanson  
Fancies: II. Under the Greenwood Tree
Sven-Eric Johanson  
Fancies: III Blow, Blow, Thou Winter Wind
Sven-Eric Johanson  
Fancies: IV. Fancy
Sven-Eric Johanson  
Fancies: V. O Mistress Mine
Sven-Eric Johanson  
Fancies: VI. Lovers Love the Spring
Sven-Eric Johanson  
Fancies: VII. Winter
Sven-Eric Johanson  
Fancies: VIII. Dirge
Sven-Eric Johanson  
Fancies: IX. Hark! Hark! The Lark
Sven-Eric Johanson  
Vid en strand, på en ö, i ett hav: I
Jan Sandström  
Vid en strand, på en ö, i ett hav: II
Jan Sandström  
Vid en strand, på en ö, i ett hav: III
Jan Sandström  
To See a World
Sven-David Sandström  
Nordisk Suite
Bo Holten  
Tre havsvisioner: I. Havets hand
Gösta Nystroem  
Tre havsvisioner: II. Vid havet
Gösta Nystroem  
Tre havsvisioner: III. Havet
Gösta Nystroem  
Sûgismaastikud: I. On hillissuvi
Veljo Tormis  
Sûgismaastikud: II. Üle taeva jooksevad pilved
Veljo Tormis  
Sûgismaastikud: III. Kahvatu valgus
Veljo Tormis  
Sûgismaastikud: IV. Valusalt punased lehed
Veljo Tormis  
Sûgismaastikud: V. Tuul kõnnumaa kohal
Veljo Tormis  
Sûgismaastikud: VI. Külm sügisöö
Veljo Tormis  
Sûgismaastikud: VII. Kanarbik
Veljo Tormis  
Gränsmark: I. Inte ens
Jan Carlstedt  
Gränsmark: II. Doftminne
Jan Carlstedt  
Gränsmark: III. Besök
Jan Carlstedt  
Gränsmark IV. Ute på havet
Jan Carlstedt  
Gränsmark V. Så var det
Jan Carlstedt  
Vårnatt
Wilhelm Stenhammar  
Klicka här för att lyssna på skivan

Beställ denna CD genom att skicka ett mail med namnet på cd:n samt ditt namn och adress till:  fonogram@vokalensemblen.se


The presence on the collection of CDs of two different settings of William Blake’s "The Tyger" by Emil Råberg and Tommy Andersson, perhaps points to the choir’s easy grasp of homespun spiritually, romanticism tinged with craft and practically. The singing is never vaporously ethereal but seems remarkably rooted in the tough but lovely landscape of the Gulf of Bothnias’s northern littoral. Generally speaking, the voices sound best without accompaniment but Westberg has made an effort, after the heft programme on the three-CD debut, to vary the sound on these loosely themed collections. Only Originals tips anywhere close the New Age eclecticism, but even here, and in a programme that ranges from Buxtehude to Ronaldo Miranda (and a very effective setting by Westberg himself) there is much to admire, even if the sequencing of material seems odd-to-perverse. This is a marvellous choir, charismatically led and flawlessly recorded right across these discs.
Choir & Organ

Omdöme; Världsklass. Ett album med tre välfyllda CD bestående av relativt nyskriven musik – låter det som en utmaning? Ja, men oj, vilken utdelning! Erik Westberg och hans vältrimmade vokalensemble är helt enkelt världsbäst. Fullkomligt suveräna, och musiken de valt är mästerlig. Varje skiva har ett tema; Fadern i himlen, Moder jord, Människans stämma. Tonsättarna är nordisk/baltiska och några stycken av Lauridsen, Pärt, Johanson, Tormis och Nystroem är ganska välkända, andra stycken är ensemblens egna beställningsverk och här insjungna för första gången. Det är stycken av Marcus Fjellström, Jan Sandström, Sven-David Sandström. Här finns också några av Jan Carlstedts sista kompositioner.

Ensemblen består av ett trettiotal sångare, men antalet skiftar i olika verk. Det här är mästerligt, skivorna har inte en enda svag punkt, bara absolut högsta kvalitet.
Hifi & Musik

Viktigt tidsdokument. Visst är vi speciellt präglade som haft förmånen att leva med den skandinaviska körtraditionen. Den som utmejslats genom åren av bland andra nestorn Eric Ericson och det är en njutning att höra bra svenska körer framföra musik på ett rent och vibratofritt sätt. Alltså är det underbart att höra Erik Westbergs Vokalensemble som bär denna klangfana högt och vidare ut i världen. Det här är en riktigt bra kör med en samling mycket goda sångare. Klangen är tydlig, det är glasklart och rent sjunget och tolkningarna är genomarbetade. Det märks väl att Erik Westberg har en tydlig linje i sitt arbete med kören och att han går från klarhet till klarhet … På deras nya trippelalbum är verken uppdelade i tre grupper: Pater caelestis – Fadern i himlen, terra mater – Moder jord, Vox humana – Människans stämma. Inspelningar är gjorda i ett tidsspann från 2002 till 2009.

För mig känns albumet genast som ett viktigt tidsdokument där man samlat en mängd till merparten nutida körmusik. Det är spännande mångfacetterad musik vi får oss till buds. De flesta av verken är a capella och erbjuder många ljudvärldar, bland annat med en hel del onomatopoetiska ljud. På ett par av verken kompletteras det med instrumentala insatser som varierar albumen fint. Ljudkvaliteten på skivan är klar och tydlig, ljudbilden blir ibland i min smak lite väl distanserad, men distinkt och välavvägd. Balansen mellan stämmorna är noggrann och rösterna blandas väl. Jag tycker mycket bra om körens tolkning av Arvo Pärts ”Dopo la Vittoria” från 1996. En av mina stora favoriter blir beställningsverket ”Vid en strand, på en ö, i ett hav” av Jan Sandström med text av Kjell Peder Johansson från 2008. Ett intrikat verk med många bottnar och där får vi också höra ett excellent accordeonspel av David Wahlén. Det är dessutom svårt att komma undan körens version av Gösta Nystroems ”Tre Havsvisioner” från 1956, riktigt vacker musik och utmärkt framfört. Knippet av sånger av Jan Carlstedt från 2001 är också trevliga nya bekantskaper. Är man det minsta intresserad av körmusik är den här skivan ett måste i samlingen.
Musiktidskriften Opus

En orgie i välljud. Det brukar sägas att Wigmore Hall i London, som inte ligger speciellt långt från Oxford Street, är världens främsta konsertlokal för kammarmusik. För den vetgirige kan förtäljas att den är byggd i renässansstil och ritad av Thomas Edward Colcutt, som också ritade Savoy Hotel på The Strand. De har eget skivbolag. Så varför ska Studio Acusticum i Piteå vara sämre. Ett av Norra Europa mest moderna och multifunktionella konserthus - med en konstruktion inspirerad av världens främsta konsertsalar och utvecklad i samarbete med ledande forskare inom ljudteknik och akustik - det har man redan. Och nu även - ett eget skivbolag.

Först ut en trippel-CD med Erik Westbergs Vokalensemble. Med andra ord, ambitiöst så att det förslår. Alla som följt kören under senare år kan le igenkännande åt repertoaren. Här finns till exempel Arvo Pärts "Dopo la Vittoria", Morten Lauridsesns "Lux Aeterna", Bo Holtens "Nordisk Suite" och Ola Gjeilos "Tota Pulchra es". Här finns också beställningsverk av Markus Fjellström, Jan Sandström, Sven-David Sandström och Jan Carlstedt. Och naturligtvis en hel del annat smått och gott också. Men framför allt finns här mycket av allt det som gjort Erik Westbergs Vokalensemble till en av Sveriges förnämsta körer: konformiteten och samstämmigheten i klangen, den perfekta intonationen, elegansen, finessen och gracen, och förmågan att blanda fulländning med en levande och vital körklang. Lägg därtill ett ljud i världsklass.

De flesta spåren spelades in åren 2006-2008. Men det finns också en inspelning från Öjebyns kyrka 2002, med de sångare som utgjorde Erik Westbergs Vokalensemble från 1993 och mer än ett decennium framåt. I dagens upplaga är endast en av dem kvar. Personliga favoriter? Jo, sådana finns det gott om. Ola Gjeilos "Tota Pulchra es" och Bo Holtens "Nordisk Suite" är båda utmärkta exempel på att den samtida konstmusiken alls inte behöver vara invecklad, intrikat och atonal. I mitt tycke är ändå skotske James MacMillans "after Virtue" skivans främsta spår med utmärkta soloinsatser av sopranen Virve Karén och alten Katarina Karlsson. MacMillan är en tonsättare som förtjänar betydligt större uppmärksamhet än vad han får här i Sverige.
Norran

Erik Westbergs Vokalensemble storsatsar här med en trippel-cd utgiven i samarbete med nya Studio Acusticum i Piteå. Musiken består i huvudsak av nordisk och baltisk musik och flera av verken är körens egna beställningsverk. Erik Westberg är sedan länge en av Sveriges främsta körledare och det han och Vokalensemblen här presenterar håller toppnivå också i ett internationellt perspektiv. Bland de många guldkornen i repertoaren finns Sven-Eric Johansons svit ”Fancies” och Gösta Nystroems ”Havsvisioner”, en körsymfoni i miniatyr. Av verk som skrivits direkt för kören kan särskilt Marcus Fjellströms originella ”Doloroso” framhållas. För den som har minsta intresse för körmusik är utgåvan ett måste. Bästa spår: Nystroems Havsvisioner.
Sydsvenskan